Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden
Bruinsma Klus- en Onderhoud

Opgesteld 26 april 2024

Artikel 1 – Definities

  1. Bruinsma Klus- en Onderhoud: Bruinsma Klus- en Onderhoud, gevestigd te Vlissingen, KvK-nummer 75078708.
  2. Klant: degene met wie Bruinsma Klus- en Onderhoud een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen : Bruinsma Klus- en Onderhoud en klant samen
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privé persoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door en namens Bruinsma Klus- en Onderhoud
  2. Bruinsma Klus- en Onderhoud en de klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Bruinsma Klus- en Onderhoud en de klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van Bruinsma Klus- en Onderhoud zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
  3. Aanvaardt de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte. 
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Bruinsma Klus- en Onderhoud en de klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 4 – Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Bruinsma Klus- en Onderhoud de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Bruinsma Klus- en Onderhoud slechts, nadat de klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Artikel 5 – Prijzen

  1. Bruinsma Klus- en Onderhoud hanteert prijzen in euro’s en exclusief btw en overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. Bruinsma Klus- en Onderhoud mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Bruinsma Klus- en Onderhoud vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
  4. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Bruinsma Klus- en Onderhoud, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
  5. Wanneer Bruinsma Klus- en Onderhoud en de klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij anders is afgesproken.
  6. Bruinsma Klus- en Onderhoud moet de klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  7. Bruinsma Klus- en Onderhoud mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.
  8. Bruinsma Klus- en Onderhoud zal prijsaanpassingen meedelen aan de klant voorafgaande aan de ingang ervan.
  9. De consument mag de overeenkomst opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging, wanneer deze binnen de eerste maand na overhandiging van de prijsopgave is.

Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn

  1. Bruinsma Klus- en Onderhoud mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 30% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De klant moet een betaling achteraf binnen 7 dagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijn die Bruinsma Klus- en Onderhoud hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in het verzuim en in gebreke is, zonder dat Bruinsma Klus- en Onderhoud aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. Bruinsma Klus- en Onderhoud mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7 – Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Bruinsma Klus- en Onderhoud de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Bruinsma Klus- en Onderhoud.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag Bruinsma Klus- en Onderhoud zijn verplichtingen opschorten totdat de klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Bruinsma Klus- en Onderhoud op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Bruinsma Klus- en Onderhoud, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8 – Opschortingsrecht

  1. Tenzij de klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 9 – Retentierecht

  1. Bruinsma Klus- en Onderhoud kan gebruik maken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant bij zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen van Bruinsma Klus- en Onderhoud heeft betaald, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de klant nog geld moet betalen aan Bruinsma Klus- en Onderhoud. 
  3. Bruinsma Klus- en Onderhoud is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 10 – Verrekening

  1. Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Bruinsma Klus- en Onderhoud te verrekenen met een vordering op Bruinsma Klus- en Onderhoud. 

Artikel 11 – Verzekering

  1. De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
    – geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de invoering van de onderliggende overeenkomst
    – zaken van Bruinsma Klus- en Onderhoud die bij de klant aanwezig zijn
    – zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  2. De klant geeft op eerste verzoek van Bruinsma Klus- en Onderhoud de polis van deze verzekeringen ter inzage.
  3. De klant moet op eigen kosten een CAR-verzekering afsluiten, tenzij anders is afgesproken.
  4. De klant kan geen aanspraak maken op vergoeding van schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt, tenzij anders is afgesproken.

Artikel 12 – Garantie

  1. Wanneer de klant en Bruinsma Klus- en Onderhoud  een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Bruinsma Klus- en Onderhoud enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 13 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. Bruinsma Klus- en Onderhoud voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. Bruinsma Klus- en Onderhoud mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant.
  4. De klant moet ervoor zorgen dat Bruinsma Klus- en Onderhoud op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de klant er niet voor dat Bruinsma Klus- en Onderhoud tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.

Artikel 14 – Informatieverstrekking door de klant

  1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Bruinsma Klus- en Onderhoud.
  2. De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Wanneer en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Bruinsma Klus- en Onderhoud de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Bruinsma Klus- en Onderhoud redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

Artikel 15 – Vrijwaring

  1. De klant vrijwaart Bruinsma Klus- en Onderhoud tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Bruinsma Klus- en Onderhoud geleverde producten en/of diensten.

Artikel 16 – Klachten

  1. De klant moet een door Bruinsma Klus- en Onderhoud geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of geleverde dienst niet aan dat wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klant Bruinsma Klus- en Onderhoud daarvan op de hoogte stellen binnen 7 dagen na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 7 dagen na het vaststellen van de tekortkoming Bruinsma Klus- en Onderhoud hiervan op de hoogte stellen.
  4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Bruinsma Klus- en Onderhoud hierop gepast kan reageren.
  5. De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en Bruinsma Klus- en Onderhoud.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de klant niet eisen dat Bruinsma Klus- en Onderhoud andere werkzaamheden gaat verrichten dan afgesproken.

Artikel 17 – Ingebrekestelling

  1. De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Bruinsma Klus- en Onderhoud.
  2. De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Bruinsma Klus- en Onderhoud ook daadwerkelijk op tijd bereikt. 

Artikel 18 – Aansprakelijkheid klant

  1. Wanneer Bruinsma Klus- en Onderhoud een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 19 – Aansprakelijkheid Bruinsma Klus- en Onderhoud

  1. Bruinsma Klus- en Onderhoud is alleen aansprakelijk voor schade die de klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Bruinsma Klus- en Onderhoud aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst. 
  3. Bruinsma Klus- en Onderhoud is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer Bruinsma Klus- en Onderhoud aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering afgesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 20 – Vervaltermijn

  1. Elk recht van de klant op schadevergoeding van Bruinsma Klus- en Onderhoud vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 21 – Ontbinding

  1. De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Bruinsma Klus- en Onderhoudtoerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Bruinsma Klus- en Onderhoud nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Bruinsma Klus- en Onderhoud in verzuim is.
  3. Bruinsma Klus- en Onderhoud mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Bruinsma Klus- en Onderhoud kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 22 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Bruinsma Klus- en Onderhoud door de klant niet aan Bruinsma Klus- en Onderhoud kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    – een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp

– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen

  1. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Bruinsma Klus- en Onderhoud 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Bruinsma Klus- en Onderhoud kan nakomen.
  2. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als Bruinsma Klus- en Onderhoud de overeenkomst schriftelijk of geheel of deels ongedaan maken.
  3. Bruinsma Klus- en Onderhoud hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer Bruinsma Klus- en Onderhoud hiervan voordeel heeft.

Artikel 23 – Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en Bruinsma Klus- en Onderhoud de overeenkomst aanpassen.

Artikel 24 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Bruinsma Klus- en Onderhoud mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Bruinsma Klus- en Onderhoud altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Bruinsma Klus- en Onderhoud zo veel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 25 – Overgang van rechten

  1. De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Bruinsma Klus- en Onderhoud aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Bruinsma Klus- en Onderhoud.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 26 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig in vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Bruinsma Klus- en Onderhoud  bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 27 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en Bruinsma Klus- en Onderhoud is Nederlands recht van toepassing.
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Bruinsma Klus- en Onderhoud is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en Bruinsma Klus- en Onderhoud, tenzij de wet iets anders bepaalt.

 

Offline lezen?

Blog

Ons laatste nieuws,
advies en tips